التعليم الإلكتروني بين استراتيجية التطبيق ومعيقات التحقيق
Abstract
بفعل التطور التكنولوجي السريع وما رافقه من تحولات في جميع مجالات الحياة، أضحت الحاجة ملحة إلى مواكبة هذه التغيرات لاسيما في منظومة التربية والتعليم، التي تعتبر بابا من أبواب الاستمرارية والنجاح والتقدم لأي مجتمع، ولعل أزمة وباء كورونا العالمي قد أماط اللثام عن بعض الاستراتيجيات الحديثة في المجال التعليمي، فكان لزاما على الدول النامية بشكل عام ودول الوطن العربي بشكل خاص إلى العمل المستمر والدؤوب على تحقيق الجودة في التعليم لمواكبة تطوير العملية التعليمية التعلمية من خلال الاستغلال الجيد لأدوات التعليم الالكتروني سواء تعلق الأمر بخدمة النظام التعليمي عن بعد، أو من أجل تطوير وتحسين وتحفيز المشاركات التفاعلية للمتعلمين الرامية إلى تنمية المهارات والقدرات الفكرية في حل المشكلات والقضايا بالصوت والصورة مع تبني المناهج الدراسية في شكل إلكتروني يعتمد على تحريض إمكانات الإبداع والاستفسار والتحليل.
:
Due to the rapid technological development and the accompanying transformations in all areas of life, the urgent need to keep abreast of these changes has become urgent, especially in the education system, which is considered a door of continuity, success and progress for any society. Perhaps the global crisis of the Corona epidemic has unveiled some modern strategies in The educational field, as it was incumbent on the developing countries in general and the countries of the Arab world in particular to the continuous and persistent work on achieving quality in education to keep pace with the development of the educational process through good exploitation of the e-learning tools, whether it comes to serving the educational system remotely, or for the development and improvement Motivating interactive posts for learners aiming to develop skills and intellectual capabilities in solving problems and issues with sound and image while adopting curricula in electronic form based on inciting the potential of creativity, inquiry and analysis.