تكنولوجيا الإعلام والاتصال كآلية لتحسين الجذب السياحي "حالة الجزائر"
Date
2020-07-12Author
بن ناصر, سيد أحمد
مزواغي, جيلالي
بوظراف, جيلالي
Metadata
Show full item recordAbstract
تهدف هذه الدراسة إلى معرفة العلاقة بين تكنولوجيا الإعلام والاتصال والجذب السياحي في الجزائر، وذلك من خلال تحليل العلاقات بين أربعة مؤشرات لتكنولوجيا الإعلام والاتصال والتدفق السياحي الأجنبي إلى الجزائر خلال فترات زمنية مختلفة.
وخلصت الدراسة إلى وجود علاقة طردية بين ثلاثة مؤشرات وهي: مؤشر البنية الأساسية لتكنولوجيا الإعلام والاتصال، مؤشر الاستخدام والنفاذ إلى تكنولوجيا الإعلام والاتصال، مؤشر استخدام تكنولوجيا الإعلام والاتصال في مؤسسات الأعمال، وبين التدفق السياحي الأجنبي إلى الجزائر، وعدم وجود علاقة بين مؤشر تجارة منتجات قطاع تكنولوجيا الإعلام والاتصال والتدفق السياحي الأجنبي إلى الجزائر.
This study aims at identifying the relationship between ICT (information and communication technology) and tourism in Algeria by analyzing the relations between four indicators of ICT and foreign tourism flows to Algeria during different periods of time.
The study concluded that there is a positive relationship between three indicators: index of ICT infrastructure, index of ICT use and access, index of ICT usage in business enterprises, and the flow of foreign tourism to Algeria, and there is no relationship between index of trade in ICT sector products and foreign tourism flows to Algeria.