الاتجاه نحو التربية الرقمية (الواقع – الطموح) من وجهة نظر اعضاء الهيئة التدريسية للمدارس الثانوية
Abstract
يهدف البحث إلى التعرف على اتجاهات اعضاء الهيئة التدريسية للمدارس الثانوية نحو التربية الرقمية، وهل هناك فروق ذات دلالة احصائية بين المدرسين والمدرسات في اتجاههم نحو ذلك النوع من التربية، والتعرف على اهم التحديات والمعوقات التي تواجه التعليم الالكتروني في المؤسسات التعليمية وتحديد سبل التعامل معها والتغلب عليها.
ولتحقيق تلك الأهداف قامت الباحثة بإعداد مقياسا لقياس الاتجاه نحو التربية الرقمية, وتكون من 12 فقرة , وبعد التأكد من الصدق والثبات تم تطبيق الاستبيان على عينة مكونة من (100 ) مدرس ومدرسة , وذلك بعد اختيارهم بصورة عشوائية من عدد من مدارس مديرية تربية صلاح الدين, ولغرض معالجة البيانات إحصائيا استخدمت الباحثة معامل ارتباط بيرسون والاختبار التائي لعينة واحدة ولعينتين مستقلتين , وقد اظهرت النتائج ان الاتجاه نحو التربية الرقمية كان ضعيفا لدى عينة البحث, ولا توجد فروق ذات دلالة احصائية بين المدرسين والمدرسات وبين التخصصات في اتجاههم نحو التربية الرقمية , وقد تم التوصل إلى عدد من التوصيات والمقترحات.
The research aims to identify the attitudes of the faculty members of secondary schools towards digital education, are there statistically significant differences between male and female teachers in their direction towards that type of education, and identify the most important challenges and obstacles facing e-learning in educational institutions and identify ways to deal with and overcome them. To achieve these aims, the researcher has prepared a measure to measure the attitude towards digital education, which consists of (12) paragraphs. After verifying the honesty and consistency, the questionnaire was applied to a sample of (100) teachers' schools. And after they were randomly selected from a number of Salah alddin Education Directorate schools, and for the purpose of statistical data processing, the researcher used the Pearson correlation coefficient and the T-test for one and two independent samples. The results showed that the attitude towards digital education was weak among the research sample, and there are no statistically significant differences between male and female teachers and between majors in their direction towards digital education. A number of recommendations and proposals have been reached.