درجة امتلاك معلمي المدارس الحكومية بالمحافظات الجنوبية لفلسطين لكفايات التعليم الإلكتروني وسبل تطويرها
Abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف إلى درجة امتلاك معلمي المدارس الحكومية بالمحافظات الجنوبية لفلسطين لكفايات التعليم الإلكتروني وسبل تطويرها، واستخدم الباحثون المنهج الوصفي التحليلي ، وكانت أداة الدراسة استبانة صممت لهذا الغرض ، وطبقت الدراسة على عينة عشوائية من معلمي المدارس الحكومية بلغت (100) معلماً ومعلمة ، ومن أهم نتائج الدراسة : ملخص نتائج الدراسة: أن درجة امتلاك معلمي المدارس الحكومية بالمحافظات الجنوبية لفلسطين لكفايات التعليم الإلكتروني كانت متوسطة بوزن نسبي بلغ (63.56%) وأظهرت النتائج أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات عينة الدراسة لدرجة امتلاك معلمي المدارس الحكومية لكفيات التعليم الإلكتروني تعزى لمتغير الجنس وعدد سنوات الخدمة، وأظهرت فروقاً في الاستجابات لصالح متغير المؤهل العلمي لصالح حملة الشهادات العليا ، ومن أهم التوصيات: ضرورة توجيه المؤسسات التعليمية الجامعية إلى دمج برامج التعلم الإلكتروني والتعليم عن بُعد كجزء في برامجها. كما أوصت بضرورة تدريب المعلمين تدريباً مكثفاً على تدريس مقرراتهم الدراسية في ضوء مهارات التعليم الإلكتروني وكفاياته بحيث ينعكس ذلك على أدائهم في تصميم مقررات التعلم الإلكتروني، وأخيرا ضرورة عمل جوائز تشجيعية للطلبة المبادرين والمعلمين المبادرين لحوسبة التعليم وربط ذلك بترقيات وعلاوات.
The study aimed to identify the degree to which government schools' teachers in the southern governorates of Palestine possess the competencies of e-learning and ways to develop them. The researchers used the descriptive analytical approach, and the study tool was a questionnaire designed for this purpose. The most important results of the study: Summary of the results of the study: that the degree of ownership of teachers of government schools in the southern governorates of Palestine for e-learning competencies was medium with a relative weight of (63.56%) and the results showed that there are no statistically significant differences between the responses of the study sample to the degree of teachers of government schools for e-learning competencies Attributed to the gender variable and the number of years of service, and showed differences in responses in favor of the variable of the academic qualification in favor of holders of higher degrees, and the most important recommendations: The need to direct university educational institutions to integrate e-learning and distance education programs as part of their programs. It also recommended the need for intensive training of teachers to teach their curricula in the light of e-learning skills and competencies, so that this is reflected in their performance in designing e-learning courses, and finally the need to create promotional awards for students who initiate and teachers who are computing education and link this with promotions and bonuses.