Investigation of using 'Google docs' for teaching writing: an alternative way for teaching writing out-of-class
Abstract
Nowadays, many countries, including Libya, are seeking to employ technology to serve education. This study aims to present one of the educational online applications to teach writing out-of-class for the university domain. For EL teachers, many topics in the subject of writing can be difficult to present through internet such as the organization of ideas, punctuation, capitalization, grammar and spelling. Thus, this study aims specifically to suggest using "Google document" or "Google Docs" as an effective tool for EL teachers to teach many topics in writing efficiently. "Google Docs" is one of the most widely used applications provided by "Google" in the world of education. "Google Docs" allows teachers to create texts which can be edited by all the students and the teacher can correct and review the students’ work at any time. This research was based on a small-scale study of using this application with (10) students studying in the English language specialization at Sebha University. After that, students were interviewed online to know their attitudes and progress after using this application. The results indicate that "Google Docs" can be an alternative way for teaching writing out of class.
تسعى العديد من البلدان في الوقت الحاضر بما في ذلك ليبيا إلى الاستعانة بالتقنيات المعاصرة لخدمة مجال التعليم. تهدف هذه الدراسة إلى تقديم أحد التطبيقات التعليمية عبر الإنترنت لتدريس مادة الكتابة خارج نطاق الفصل الدراسي في المجال الجامعي. قد يكون من الصعب على مدرسي اللغة الانجليزية تدريس العديد من الموضوعات في مادة الكتابة عبر الإنترنت مثل تنظيم الأفكار وعلامات الترقيم والحروف الكبيرة والنحو والهجاء. وبالتالي تهدف هذه الدراسة تحديدا لاقتراح استخدام تطبيق "محرر المستندات" كأداة فعالة يمكن ان يستخدمها معلمي الإنجليزية لتدريس العديد من الموضوعات في مادة الكتابة بكفاءة. يعتبر تطبيق المستندات الذي تقدمه شركه جوجل من اكتر التطبيقات شيوعا في مجال التعليم. حيث يسمح "محرر مستندات جوجل" للمعلمين بإنشاء نصوص يمكن تعديلها بواسطة جميع الطلاب ويكون المعلم قادرًا على تصحيح ومراجعة عمل الطلاب في أي وقت. استند هذا البحث إلى تجربة بسيطة عبر استخدام هذا التطبيق مع (10) من الطلاب الدارسين في تخصص اللغة الإنجليزية بجامعة سبها وتم بعد ذلك إجراء مقابلات معهم عبر الإنترنت لمعرفة ردود أفعالهم ومدى التقدم بعد استخدام هذا التطبيق. تشير النتائج إلى أن "مستندات جوجل" يمكن أن تكون طريقة بديلة لتدريس الكتابة خارج نطاق الفصل الدراسي.