الوجهات الذكية واعتماد التكنولوجيا في الصناعة السياحية تجارب عربية ناجحة
Date
2020-07-12Author
بودخيل, محمد الأمين
بن زاير, مبارك
بن شلاط, مصطفى
Metadata
Show full item recordAbstract
إن التطور المتنامي لتكنولوجيا المعلومات وتوظيفها في مختلف الحياة الاقتصادية، جعل من اعتمادها شيء ضروري لتطوير المنتجات والخدمات المقدمة في أي اقتصاد، فهذه التقنيات الذكية تصل إلى جميع جوانب الحياة تقريبًا في الوقت الحاضر، على الرغم من أن المستخدمين لا يلاحظونها في كثير من الأحيان. ولعل الصناعة السياحية من اهم الصناعات التي قامت بتوظيف تكنولوجيا المعلومات والاتصالات (ICT) لتعزيز المعاملات وتقديم تجربة أفضل في السنوات الأخيرة، ما أدى إلى ظهور السياحة الذكية وأماكن الجذب السياحية الذكية والوجهات الذكية وحتى المدن الذكية التي أدخلت أدوات وتطبيقات مختلفة من تكنولوجيا المعلومات والاتصالات. لذا من الضروري أن تكون ذكيا من أجل البقاء في صناعة السياحة.
The growing development of information technology and its use in various economic life, has made its adoption something necessary to develop products and services provided in any economy, these smart technologies reach almost all aspects of life today, although users do not notice them often. The tourism industry is perhaps one of the most important industries that have employed information and communications technology (ICT) to enhance transactions and provide a better experience in recent years, which led to the emergence of smart tourism, smart tourist attractions, smart destinations and even smart cities that have introduced various tools and applications of information and communication technology. So you need to be smart to survive in the tourism industry.
The research paper aims to shed light on "smart tourism" which depends on new and more sustainable methods of business management, as it tries to shed light on current smart tourism trends, in an attempt to explore the prospects and disadvantages of this modern type of tourism industry.
تهدف الورقة البحثية الى تسليط الضوء على "السياحة الذكية" التي تعتمد على طرق جديدة وأكثر استدامة لإدارة الأعمال، كما تحاول تسليط الضوء على اتجاهات السياحة الذكية الحالية، في محاولة استكشاف آفاق وعيوب هذا النوع الحديث من الصناعة السياحية.