Show simple item record

dc.contributor.authorرزيق, حفصة
dc.contributor.authorشريفي, حليمة
dc.date.accessioned2020-11-21T18:48:02Z
dc.date.available2020-11-21T18:48:02Z
dc.date.issued2020-07-12
dc.identifier.urihttp://dspace.zu.edu.ly/xmlui/handle/1/880
dc.description.abstractشهد العالم في الآونة الأخيرة اجتياحا لفيروس الكورونا مس بنظامه الاقتصادي والاجتماعي والتربوي والطبي وأضعف كل القطاعات. وفي محاولة لتعايش مع هذا الفيروس المستجد قامت جل الدول باعتماد على المواقع الإلكترونية والأرضيات الرقمية في العديد من القطاعات بدءا بقطاع التربية والتعليم الذي يشمل في طياته المدارس العادية والاهتمام بالأطفال العاديين وكذلك فئة ذوي الاحتياجات الخاصة، التي لطالما كثر الحديث عن المساواة في التعليم مع هذه الفئات. ومن بين هذه الفئات أطفال التوحد الذين عرفوا تزايدا مستمرا في الآونة الأخيرة ولصعوبة التعامل معهم وأيضا لان أطفال ذوي اضطراب التوحد يفقدون الكثير من المهارات التي اكتسبوها بسهولة خصوصا عند عدم تدريبهم وتعليمهم، فرض الوضع الحالي على بعض الأسر إيجاد البدائل أو تكييف الوسائل المتاحة مع الوضع الراهن. ولهذا سنحاول من خلال هذه الورقة البحثية توضيح كيف يمكن أن نعتمد التدريب الإلكتروني وهذا عن طريق برمجة التعليم بما يناسب الطفل، وأيضا اعتماد المواقع والأرضيات الرقمية لتدريب الأولياء ونشر الوعي والإرشاد في هذا المجال. The world has recently witnessed an outbreak of the Coronavirus, affecting its economic, social, educational and medical system, and weakening all sectors. In an attempt to coexist with this emerging virus, most countries have relied on websites and digital floors in many sectors starting with the education sector, which includes regular schools and attention to ordinary children as well as the category of people with special needs, which has always been a lot of talk about equality in education with these Categories. Among these groups are autistic children who have known a continuous increase in recent times and the difficulty in dealing with them, and also because children with autism lose a lot of skills that they have acquired easily, especially when they are not trained and educated. The current situation imposed on some families to find alternatives or adapt the available means to the situation. The present. That is why we will try, through this research paper, to explain how we can adopt electronic training and this by programming education to suit the child, and also the adoption of websites and digital floors to train parents and spread awareness and guidance in this area.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.subjectCorona pandemic, smartphone software, tablets, social interaction, verbal communication skills, autism disorderen_US
dc.subjectجائحة كورونا، برامج الهاتف الذكي، الأجهزة اللوحية، التفاعل الاجتماعي، مهارات التواصل اللفظي، اضطراب التوحدen_US
dc.titleدور برامج الهاتف الذكي والأجهزة اللوحية في تحسين التفاعل الاجتماعي من خلال تنمية مهارات التواصل اللفظي لدى الطفل التوحديen_US
dc.title.alternativeThe role of smart phone programs and tablets in improving social interaction through developing verbal communication skills of autistic childrenen_US
dc.typeArticleen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record