عرض سجل المادة البسيط

dc.contributor.authorبوزانة, أيمن
dc.contributor.authorحمدوش, وفاء
dc.date.accessioned2020-11-21T18:06:39Z
dc.date.available2020-11-21T18:06:39Z
dc.date.issued2020-07-12
dc.identifier.urihttp://dspace.zu.edu.ly/xmlui/handle/1/874
dc.description.abstractيعد التحول الرقمي من الحلول الهامة للنهوض بالقطاع المالي والمصرفي اليوم، تهدف هذه الدراسة إلى إبراز دور الحلول الرقمية في تعزيز درجة الشمول المالي وتحقيق أهدافه، وتطوير الخدمات المالية والمصرفية الرقمية، لتحقيق أهداف التنمية المستدامة، وذلك من خلال دراسة تجربة كينيا نموذجاً في خدمة الهاتف المحمول. لتحقيق هدف الدراسة، ركزنا على أساسيات الشمول المالي وعلاقتِه بالتحول الرقمي وعرض وتحليل مؤشراته حسب مختلف المجتمع الكيني وإستراتيجيتها في مجال الحلول الرقمية المرتبطة بالشمول المالي، انطلاقاً من تطبيقها في الخدمات المالية والمصرفية عبر خدمة الهاتف المحمول (Pesa-M). خلصت هذه الدراسة إلى فعالية تجربة كينيا في مجال تعزيز الشمول المالي وتوسيع نطاقه عن طريق هذه الخدمة، تؤكد ذلك قاعدة بيانات البنك العالمي (findex) التي تشير فيها مؤشرات الشمول المالي والتحول الرقمي في القطاع المالي والمصرفي الكيني إلى مستويات عالية باتجاه تعميق انتشار الشمول المالي من طرف السلطات النقدية التي اعتمدت السهولة والبساطة في التعاملات المالية. توصي الدراسة بالعمل على استمرار الإصلاحات البنكية في كينيا تماشيا مع مستجدات الصناعة المصرفية العالمية، وخاصة فيما يتعلق بالتكنولوجيا المالية (Fintech). The digital transformation is an important solution for the advancement of the financial and banking sector today, this study aims to highlight the role of digital solutions in enhancing the degree of financial inclusion and achieving its goals, and the development of digital financial and banking services, to achieve the goals of sustainable development, by studying the Kenya experience as a model in the mobile phone service. To achieve the goal of the study, we focused on the fundamentals of financial inclusion and its relationship to digital transformation, and presented and analyzed its indicators according to the various Kenyan society and its strategy in the field of digital solutions related to financial inclusion, starting from its application in financial and banking services via mobile phone service (Pesa-M). This study concluded the effectiveness of Kenya's experience in promoting and extending financial inclusion through this service, as confirmed by the World Bank database (findex) in which indicators of financial inclusion and digital transformation in the Kenyan financial and banking sector indicate high levels towards deepening the spread of financial inclusion from One of the monetary authorities that has adopted ease and simplicity in financial dealings. The study recommends working on the continuation of banking reforms in Kenya in line with the developments of the global banking industry, especially with regard to financial technology (Fintech).en_US
dc.language.isootheren_US
dc.subjectتجربة كينيا، تكنولوجيا مالية، حلول رقمية، خدمة (Pesa-M)، شمول ماليen_US
dc.subjectThe Kenya Experience, Financial technology, Digital solutions, Service (M-pesa), Financial inclusionen_US
dc.titleمساهمة الحلول الرقمية في تعزيز درجة الشمول المالي- تجربة كينيا نموذجاen_US
dc.title.alternativeThe contribution of digital solutions of enhancing the degree of financial inclusion - Kenya's experience modelen_US
dc.typeArticleen_US


الملفات في هذه المادة

Thumbnail

هذه المادة تظهر في الحاويات التالية

عرض سجل المادة البسيط