جودة الحياة الوظيفية وعلاقتها بالاتزان الانفعالي والذكاء العاطفي لدى معلمي التربية البدنية بالجفارة
الخلاصة
يهدف البحث إلى التعرف على جودة الحياة الوظيفية وعلاقتها بالاتزان الانفعالي والذكاء العاطفي لدى معلمي التربية البدنية بالجفارة والتعرف علي نسبة امتلاك معلمي التربية البدنية بالجفارة لجودة الحياة الوظيفية والاتزان الانفعالي والذكاء العاطفي، والتعرف علي نسبة مساهمة ابعاد جودة الحياة الوظيفية في الاتزان الانفعالي ,الذكاء العاطفي لدى معلمي التربية البدنية بالجفارة ، واشتملت عينة البحث على (71) معلم من معلمي التربية البدنية، واستخدم الباحث مقاييس (جودة الحياة الوظيفية، الاتزان الانفعالي ، الذكاء العاطفي ) وتوصلت النتائج إلي وجود معاملات ارتباط معنوية بين ابعاد جودة الحياة الوظيفية وبين الاتزان الانفعالي وبين الذكاء العاطفي لدى معلمي التربية البدنية بالجفارة ، تم التوصل إلي معادلة للتنبؤ بالاتزان الانفعالي وبالذكاء العاطفي بمعلومية ابعاد مقياس جودة الحياة الوظيفية لدى معلمي التربية البدنية بالجفارة، ويوصي الباحث بضرورة قيام المسئولين عن التعليم في قطاع التربية البدنية بوضع استراتيجية واضحة وطويلة الأجل لرفع مستوى جودة الحياة الوظيفية لمعلمي مدارس التعليم الابتدائي من خلال تحسين بيئة العمل، وتقدير جهودهم وانجازاتهم والارتقاء بالمستوى العلمي والمهني لمعلمي التربية البدنية مـن خـلال الحـاقهم بـدورات تدريبيـة متخصصة وفقا لاحتياجاتهم، والعمل على توفير المنح التعليمية والبعثات للخارج لتحسين مستوى أدائهم بشكل يؤدى إلي تحقيق التوازن الانفعالي ومن ثم تحسين الذكاء العاطفي لديهم ، وقيام الباحثين بإجراء المزيد من الدراسات والبحوث للتعرف على علاقة متغيرات البحث ( جودة الحياة الوظيفية ، الاتزان الانفعالي ، الذكاء العاطفي ) ببعض المتغيرات الأخرى لدي معلمي التربية البدنية.
Abstract
The research aims to identify the quality of working life and its relationship to emotional balance and emotional intelligence among physical education teachers in Jafara, and to identify the percentage of physical education teachers in Jafara possessing the quality of working life, emotional balance, and emotional intelligence, and to identify the percentage of the contribution of the dimensions of work life quality to emotional stability and emotional intelligence among teachers. Physical education in Jafara, and the research sample included (71) teachers of physical education, and the researcher used measures (quality of work life, emotional balance, emotional intelligence) Physical education teachers in Al-Juffara, an equation has been reached to predict emotional balance and emotional intelligence with the knowledge of the dimensions of the quality of work life measure for physical education teachers in Al-Juffara. Elementary school by improving the work environment, appreciating their efforts and achievements, and raising the scientific and professional level of physical education teachers by enrolling them in specialized training courses according to their needs, and working to provide educational scholarships and scholarships abroad to improve their level of performance in a way that leads to achieving emotional balance and then improving their emotional intelligence. The researchers conducted more studies and research to identify the relationship of the research variables (quality of work life, emotional balance, emotional intelligence) with some other variables of physical education teachers.