عرض سجل المادة البسيط

dc.contributor.authorالطيف, نجية خليفة محمد
dc.date.accessioned2022-06-01T19:01:38Z
dc.date.available2022-06-01T19:01:38Z
dc.date.issued2021-07-04
dc.identifier.urihttp://dspace.zu.edu.ly/xmlui/handle/1/2026
dc.description.abstractملَخص الرسالة نماذج من بعض النظريات الأخلاقية وتطبيقاتها العملية (الإعلام أنموذجاً) دراسة تحليلية مقارنة في فلسفة أخلاقيات المهنة تمحور موضوع الدراسة في نماذج من بعض النظريات الأخلاقية وتطبيقاتها العملية (الإعلام أنموذجا), هدفت الدراسة إلى التعرف على أخلاقيات مهنة الإعلام، وذلك من خلال مدى ارتباط الإعلاميين بأخلاق المهنة وتمسكهم بها؛ لكي يكون الإعلام ووسائله على المستوى المطلوب, كما سعت إلى تطبيق بعض النظريات الأخلاقية على مهنة الإعلام، وما نتج عنها من آثار وسلبيات مترتبة على مخالفتها لأخلاقيات المهنة. وبحسب طبيعة الدراسة فإن هذه الدراسة تعد دراسة تحليلية مقارنة، تعتمد على المنهج التحليلي والمقارن من خلال تطبيق بعض النظريات في مجال الإعلام، للتعرف على مدى حاجة الإعلام للأخلاق وأوضحنا كذلك أوجه التشابه والإختلاف بين وسائل الإعلام، حيث أصبحت أخلاقيات الإعلام من القضايا البالغة الخطورة التي تواجه العالم بأسره. ولقد انتشرت وسائل الإعلام في السنوات الأخيرة انتشاراً كبيراً ، وأصبح الشيء الرئيس المشترك في حياتنا، وتعودنا على متابعة وسائله بشكل يومي ومتابعة الأحداث والمواد التي تعرض من خلال المشاهدة والاستماع، وهو ما دعا إلى ضرورة التأكيد على أهمية التقيد بالأخلاقيات ومحاربة الممارسات غير الأخلاقية، وقد بينت لنا الدراسة أن الإعلام أقوى من أيه أسلحة حديثة، وذلك نظراً لما تستخدمه بعض وسائل الإعلام من تضليل وممارسة للأكاذيب لكسب تعاطف الرأي العام أو الترويج لبعض المنتجات والتأثير على المستهلك مثلاً. مما ولد لدى الباحثة رغبة كبيرة لدراسة الموضوع، نظراً لحداثته وارتباطه بالواقع، ولبيان خطورة وسائل الإعلام من خلال قيام بعضها بممارسات تعارض قواعد الممارسة المهنية. ولأن الدراسة فلسفية في مبدأها فقد سعينا من خلالها إلى توظيف ثلاث نظريات فلسفية وهي الفضيلة، والواجب، والمنفعة في مجال الإعلام، حيث حللنا بعض من النماذج غير الأخلاقية في ضوء هذه النظريات، وهو ما أظهر لنا أهمية هذه النظريات في المجال التطبيقي في الأعمال والمهن، انسجاماً مع ما اصطلح على تسميته بالأخلاق العملية، حيث بدى واضحاً أن كثير من الوسائل الإعلامية تنتهك أخلاقيات المهنة. وانتهينا إلى الكشف عن أهم الآثار التي تنتج عن مخالفة أخلاقيات مهنة الإعلام وتبين لنا أنه لكي تنجح الوسائل الإعلامية في تحقيق رسالتها على أكمل وجه لابد من إلتزامها بأخلاقيات المهنة لكي يعود النفع على المهني وعلى المجتمع على حد سواء. وخلصت الدراسة إلى النتائج الآتية: 1- أظهرت نتائج الدراسة أن الأخلاق العملية كان لها دور كبير في تحليل القضايا الجدلية التي ظهرت من مهن معينة مثل الإعلام، والطب، والقانون، وغيرها، وقد استفادت الأخلاق العملية من النظريات في تحليل قضاياها والوصول إلى حلول لما اعترضها من مشكلات، وقد اعتمدنا في هذه الدراسة على نماذج من هذه النظريات وهي نظرية الفضيلة عند أرسطو، ونظرية الواجب عند كانط، وكذلك نظرية المنفعة عند بنتام ومل، والتي ثبت مدى ارتباطها بالواقع عند توظيفها لخدمته، وهو ما يؤكد أن القيم الأخلاقية والفلسفة الخلقية لايجب النظر إليها على أنها لا علاقة لها بالواقع، لذا فإن السبب في تأخر ظهور الأخلاق العملية راجع إلى أنها نتاج ظروف محددة، مثل الاكتشافات العلمية، والثورة التكنولوجية وتطبيقات بعض العلوم التي أدت إلى زعزعة القيم الأخلاقية، مما ألزم الفلاسفة ضرورة البحث عن أسلوب يتم بواسطته كبح جماح هذه التطورات وتأثيراتها السلبية. 2- بينت نتائج الدراسة أن غاية أخلاقيات المهنة هو خلق ضمير أخلاقي عام يساعد المهني على القيام بأعباء مهنته بدقة وأمانة وشرف، بالإضافة إلى إن تمسك المهني بهذه الأخلاقيات سيعمل على إحداث تطوير لادائه وتنمية مهارته، حيث يؤدي التمسك بأخلاقيات المهنة إلى تركيزه على تطوير نفسه بدلا من السعي وراء المنافع، والوقوع في دائرة الفساد. 3- بينت نتائج الدراسة أهمية الأخلاق في مجال المهن والأعمال ومحاربة الظواهر السلبية الموجودة في المهن، نظراً لابتعادها عن القيم الأخلاقية والسعي وراء المنافع الشخصية من دون النظر إلى المصلحة العامة. 4- بينت نتائج الدراسة أن أخلاقيات المهنة هي مجموعة قوانين متكاملة تتمثل في الضمير والوازع الديني والمواثيق والقوانين الأخلاقية والقوانين الوضعية ذات القواعد التأديبية. 5- بينت نتائج الدراسة أن أخلاقيات الأعمال هي معرفة الخطأ والصواب في تقديم الخدمة أو المنتج وأن السلوك الأخلاقي في مجال الأعمال يمثل الترجمة الفعلية للممارسة الأخلاقية المهنية . 6- أظهرت نتائج الدراسة أن لمهنة الإعلام (كغيرها من المهن) قواعد وسلوك وآداب تختص بها وتميزها عن غيرها, وهي عبارة عن مبادئ تمثل قيم أخلاقية تعد بمثابة مقاييس مثالية للسلوك المهني, ومجموعة قواعد تمثل الصفات السلوكية التي يتعين على المهني التحلي بها عند ممارسة أعماله وعند تعامله مع زملاء المهنة وغيرهم. 7- اعتبار مهنة الإعلام مهنة مجتمعية تكاملية، فهي مهنة لا يمكن فصل دورها في المجتمع عن الدور الذي تلعبه باقي المهن فيه.en_US
dc.description.sponsorshipABSTRACT Models of some ethical theories and their practical applications (media as a model) A comparative analytical study in the philosophy of professional ethics The study deals with models of some ethical theories and their practical applications (media as a model), where it aimed to identify the ethics of the media profession through the extent to which media professionals are related to professional ethics and their adherence to it so that the media and its means are of the required level. The study also sought to apply some ethical theories to the media profession and the implications and negative consequences of its violation of the profession's ethics. The study relied on the analytical and comparative method by applying some theories in the field of media in order to identify the extent of the media's need for ethics. Through which we clarified the similarities and differences between the media, where the media ethics has become one of the most serious issues facing the entire world. In recent years the media has spread widely, and it has become the main common thing in our lives, where we are used to following its means on a daily basis and to follow the events and materials showed up by watching and listening. This necessitates the need to emphasize the importance of adhering to ethics and combating unethical practices. The study showed that the media is stronger than any modern weapons, due to the misleading and practice of lies used by some media to gain the sympathy of public opinion or promote some products and influence the consumer, for example. This generated a great desire to the researcher to study the subject due to its novelty and its connection to reality, and to demonstrate the seriousness of the media through some practices that contradict the rules of professional contact. As this study is a philosophical in principle, we sought through it to employ three philosophical theories, namely, virtue, duty, and utility in the field of media. We analyzed some of the immoral models in light of these theories. This proved to us the importance of these theories in the applied field in business and professions, in line with what has been termed as practical ethics, as it became clear that many media violate the ethics of the profession. The study discusses the most important effects that result from violating the ethics of the media profession. It is imperative that the media adhere to the ethics of the profession in order to fully succeed in achieving its mission and for the benefit of the profession and society alike. The study concluded the following results: 1- The results of the study showed that practical ethics appeared at a relatively late stage and had a great role in analyzing controversial issues that emerged from certain professions such as media, medicine, law, ..etc . Practial ethics benefited from theories in analyzing issues and reaching solutions to the problems encountered. We have relied in this study on examples from these theories, namely; Aristotle's theory of virtue, Kant's theory of duty, as well as the utility theory of Bentam and Mill, which has proven its relevance to reality when employed for service thereof. This confirms that moral values and moral philosophy should not be viewed as having nothing to do with reality. Therefore, the reason for the delay in the emergence of practical ethics is that it is the product of specific circumstances, such as scientific discoveries, the technological revolution and the applications of some sciences that have undermined moral values. This forced philosophers to search for a method to curb these developments and their negative effects. 2- The results of the study revealed that goal of professional ethics is to create an ethical conscience that helps the professional to carry out the burdens of his profession with accuracy, honesty and honor. In addition, the professional's adherence to these ethics would lead to the development of the performance and skills, as adherence to the ethics of the profession leads to his/her focus on developing himself/herself instead of seeking benefits and falling into the circle of corruption. 3- The results of the study showed the importance of ethics in the field of professions, business and combating the negative phenomena that exist in the professions, due to their distancing from moral values and the pursuit of personal benefits without regard to public interest. 4- The results of the study showed that professional ethics is an integrated set of laws represented in conscience, religious motives, charters, moral laws and man-made laws with disciplinary rules. 5- The results of the study showed that business ethics is knowing what is right and wrong in providing a service or product, and that ethical behavior in the field of business reflects the reflects the professional ethical practice. 6- The results of the study showed that the media profession (like other professions) has rules, behavior and etiquette that are specific to it and distinguish it from others. In their entirety, they are principles that represent moral values that are ideal standards for professional behavior, and a set of rules represent the behavioral characteristics that a professional must display when practicing business and when dealing with colleagues and others. 7- Considering the media profession as an integrative societal profession, as it is a profession whose role in society cannot be separated from the role played by other professions in it.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة الزاويةen_US
dc.titleنماذج من بعض النظريات الأخلاقية وتطبيقاتها العملية (الإعلام أنموذجاً) دراسة تحليلية مقارنة في فلسفة أخلاقيات المهنةen_US
dc.typeThesisen_US


الملفات في هذه المادة

Thumbnail

هذه المادة تظهر في الحاويات التالية

عرض سجل المادة البسيط