عرض سجل المادة البسيط

dc.contributor.authorالعوزي, وحيد مصطفى مولود
dc.date.accessioned2020-09-01T10:26:18Z
dc.date.available2020-09-01T10:26:18Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://dspace.zu.edu.ly/handle/1/671
dc.description.abstractمشكلة الدراسة: في ظل التغيرات والتحديات المعاصرة، ونتيجة للانفجار المعرفي الهائل، ومطالب التربية المتزايدة، قد يواجه القائمين بمهام العمل الإداري في المدارس الثانوية العديد من المشكلات التي تؤثر سلبا في مستوى أدائهم لتلك المهام، الأمر الذي يتطلب الاهتمام بهم، والرفع من مستوى كفاياتهم المهنية، حتى يتسنى لهم القيام بأدوارهم المتعددة، ويمكنهم من ملاحقة كل ما هو جديد في ميدان عملهم. وفي ضوء ذلك، تم تحديد مشكلة الدراسة في التساؤل الرئيس التالي: - ما المشكلات التي تواجه الإدارة المدرسية في المرحلة الثانوية بمدينة الزاوية؟ أهداف الدراسة: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أبرز مشكلات الإدارة المدرسية شيوعا لدى القائمين بمهام العمل الإداري في المدارس الثانوية، من (مديرين، ونواب، وإداريين) والكشف عن الفروق فيها، وفقا لمتغيرات (موقع المدرسة، وحجم المدرسة، وسنوات الخبرة، والمستوى التعليمي)، ولتحقيق هذه الأهداف تمت صياغتها في صورة تساؤلات. حدود الدراسة: إقتصرت هذه الدراسة على دراسة مشكلات الإدارة المدرسية كما يقدرها (المديرين، والنواب، والإداريون) في مدارس مرحلة التعليم الثانوي بمدينة الزاوية خلال العام الدراسي (2017-2018). منهج الدراسة: تم اتباع المنهج الوصفي المسحي لملاءمته لطبيعة الدراسة وأهدافها من خلال المسح الشامل لكل مفردة من مفردات المجتمع أثناء تطبيق الأداة نظرا لقلة العدد. مجتمع الدراسة: شمِلَ مجتمع الدراسة جميع (المديرين، والنواب، والإداريين) بحيث بلغ عددهم (100) بواقع (19) مديراً، و(19) نائباً، و (62) إدارياً موزعين على (19) مدرسة ثانوية في مدينة الزاوية. أداة الدراسة: لتحقيق أهداف الدراسة والإجابة عن تساؤلاتها، تم إعداد استبيان بمشكلات الإدارة المدرسية، تتكون من ثلاثة أبعاد وهي: (الفنية، والتربوية، والاجتماعية). وتم التحقق من معاملات صدقها، بالاعتماد على صدق المحكمين، وصدق الاتساق الداخلي، وصدق المقارنة الطرفية، كما تم التحقق من معاملات ثباته باتباع طريقتي "ألفا كرونباخ" والتجزئة النصفية. الأساليب الإحصائية المستخدمة: من الأساليب الإحصائية التي تم استخدامها في معالجة بيانات الدراسة، المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، ومعامل ارتباط "بيرسون"، ومعامل ارتباط "ألفا كرونباخ"، واختبار (ت) (T.test). نتائج الدراسة: أسفرت الدراسة عن النتائج التالية: - إن معظم مشكلات الإدارة المدرسية كانت شائعة لدى المبحوثين بدرجات عالية، وأن أبرز هذه المشكلات حسب ترتيب درجات شيوع كل بعد من أبعاد الاستبيان تمثلت في المشكلات التربوية حيث احتلت المرتبة الاولى بمتوسط حسابي (73.00) ويليها في المرتبة الثانية المشكلات الاجتماعية بمتوسط حسابي (67.25) في حين احتلت المشكلات الفنية المرتبة الثالثة بمتوسط حسابي (61.20). - إن هناك فروقا دالة إحصائياً عند مستوى دلالة (0.05) في مشكلات الإدارة المدرسية بالمرحلة الثانوية في مدينة الزاوية، وفقا لمتغيرات الدراسة (موقع المدرسة، حجم المدرسة، سنوات الخبرة، المستوى التعليمي) وكانت هذه الفروق لصالح المبحوثين الذين أجابوا بأن مواقع مدارسهم في المدينة، وحجم مدارسهم أكثر من (200) طالب وطالبة، ولديهم سنوات خبرة من (1-10 سنوات) ومستواهم التعليمي متوسط. التوصيات والمقترحات: في ضوء ما كشفت عنه الدراسة من نتائج، أوصى الباحث بعدة توصيات منها: 1- ضرورة اهتمام المسؤولين في قطاع التربية والتعليم بتذليل كافة الصعوبات والمشكلات التي تعترض سير العمل الإداري في المدارس الثانوية بمدينة الزاوية، وبخاصة في المدارس الكبيرة الحجم منها، والواقعة في نطاق المدينة، وتوفير وسائل الأمن في فترة الدراسة والامتحانات. 2- عقد دورات تدريبية (على المستوى المحلي والعربي) للقائمين بمهام العمل الإداري في المدارس الثانوية بصفة دورية مستمرة، لاطلاعهم على آخر المستجدات في ميدان عملهم وإكسابهم المهارات اللازمة عن كيفية مواجهة ما يعترضهم من مشكلات. 3- يُؤمَّل إجراء دراسات مماثلة للتعرف إلى المشكلات التي تواجه الإدارات المدرسية في مراحل تعليمية أخرى، ودراسات قائمة على برامج إرشادية للرفع من مستوى أدائها المهني، ولتحسين استراتيجيات مواجهة ما يعترضها من ضغوط ومشكلات مختلفة.   The Abstract of The Study The problem of the study In the shadow of changes and challenges and the huge knowledge and the increased of education needs which face the people who work in the management in secondary schools with many problems which affect their work negatively, and therefore they need to take care of them and to increase the level the professionalism. So, they could do their work and they may follow everything new in their field. In the foresaid the problem of the study was pointed in the following question: what are the problems face the schools management in secondary schools level in the city of Zawia? The objectives of the study: The current study aimed at finding out the most known of problems for the schools managements (schools masters, vice-masters, people working in the managements), and finding out the differences in it according to changeable (schools location, schools size, years of experiences and the level of education) and to make these objectives we put it them as questions . The study limits: This study deals only with problems of the school managements which pointed out from ( schools masters, vice-masters, people working in school management) in secondary schools level in the city of Zawia, school year 2017/ 2018. The methodology of the study: The researcher followed a descriptive surveying methodology which is adequate to this study and its objectives through complete surveying for each sample from community samples during the practice of the tool because of their small numbers. The sample study: The sample study composed of all((schools masters, vice-masters, managerial ), their numbers at (100), (19) masters and (19) vice-masters and (62) managerials, over(19)secondary schools in the city of Zawai The tools of the study The researcher utilized a questionnaire with the schools management problems which includes three diminutions (technical problems, educational problems, and social problems). Number of judges practiced in this. Cronbach Alpha equation and medial percentage are used to find the reliability. The statistical methods: Some of statistical methods are used in the descriptive surveying, Median and Standard Deviation, Person Coefficient, Cronbach Alpha Coefficient and T-test. The finding of the study: The study led to the following findings: • That the most of schools management problems were known, and the most important of these problems according to the degree of the diminutions in the questionnaire were in education problem which was the first with first average mathematically bout (73.00), next in second place the social problems with average mathematically (62.25) and in the third place the technical problems with average mathematically (61.20). • There are differences of statistical connotation on connotation level (0.05 in the secondary school management problems in the city of Zawis, according to the study changeable (school locations, school size, years of experience and the level of education) and these differences were in the advantage of those who answered that their schools locations and the size was over 200 students, and they have experience from (1-10 years) , and their level of education is average. Recommendations and suggestions In the light of the study, the researcher recommends: 1. It is important that those who are in a charge of the field of education to take care of the problems which exist in the management of secondary schools in the city of Zawia, especially schools with big size which located in the city of Zawia and try to provide more security system during study and examinations. 2. Providing training courses (local and Arabian) periodically for those who are in school management in the secondary schools to show them the latest innovations in their field and try to have the necessary skills to face any problems that came up. 3. The hope is to have similar studies to recognize the problems that face the management of other schools in other different education level, and studies, and studies that focus on program dvidance.en
dc.language.isootheren
dc.publisherادارة الدراسات العليا والتدريبen
dc.titleمشكلات الإدارة المدرسية في المرحلة الثانوية بمدينة الزاوية (دراسة ميدانية)en
dc.typeThesisen


الملفات في هذه المادة

Thumbnail

هذه المادة تظهر في الحاويات التالية

عرض سجل المادة البسيط