dc.description.abstract | هدفت الدراسة الي التعرف علي اهم العوامل المؤثرة في عدم اختيار الطلاب بكلية الاقتصاد جامعة الزاوية للمحاسبة كتخصص، وذلك من خلال استطلاع اراء الطلاب بالتخصصات الأخرى، ولتحقيق اهداف الدراسة تم اعداد استبانة وزعت على عينة من طلبة كلية الاقتصاد الزاوية بمختلف التخصصات باستثناء قسم المحاسبة، وبعد جمع البيانات وتحليلها باستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة توصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج والتي من أهمها : وجود عوامل شخصية تؤثر في عدم اختيار الطلاب لتخصص المحاسبة متمثلة في الاتي :لا يتميز خريج المحاسبة في اغلب الوظائف بدخل اعلى من خريجي التخصصات الاخرى لذلك يختار الطالب التخصص الاسهل، ايضاً تأثر الطلاب برسوب العديد من زملائهم في المقررات المحاسبية ، بالإضافة الى ذلك يرى الطلاب ان دراسة تخصص المحاسبة مرهق وممل بسبب ضغوط الدراسة في هذا التخصص، علاوة على كونه يتطلب جهد وعبء كبير اثناء تأدية الوظيفة في مهنة المحاسبة مع قلة ادرك الطلاب لأهمية مستقبل تخصص المحاسبة، والخوف من الفشل وتأخر التخرج. ومن العوامل المؤثرة ايضا في عدم اختيار تخصص المحاسبة العوامل التعليمية والتي من اهمها : عدم قدرة العديد من الطلاب علي تحقيق نتائج أعلى من 65% في مقرري مبادي المحاسبة او احدهما، وان اختيار تخصص المحاسبة سوف يؤدي الي انخفاض المعدل العام للطلاب، ايضاً تكرار الرسوب في مقرري مبادي المحاسبة، بالإضافة الي ارتفاع نسبة الرسوب في مقررات المحاسبة بصفة عامة، واخيراً ، ضعفوانعدام التوجيه والإرشاد الأكاديمي للطلبة بالكلية، علاوة علي ذلك خلصت الدراسة الي انه لا توجد اختلافات ذات دلالة احصائية بين اجابات المشاركين في الدراسة وفقاً لمتغير الجنس والتخصص. وفي ضوء نتاج الدراسة خلص الباحثان الى مجموعة من التوصيات والتي من اهمها: ضرورة اختيار اعضاء هياة التدريس من ذوي الخبرة والكفاءة العالية لتدريس مقرري مبادئ المحاسبة، معضرورة العمل على توعية الطالب بدور وأهمية تخصص المحاسبة وتوضيح الفرق بين علم المحاسبة وعلم الرياضيات، قيام القسم بتقديم الحوافز لجذب الطلاب لتخصص المحاسبة وابراز الجوانب الايجابية لمهنة المحاسبة من خلال التركيز على الجانب الاعلامي والارشادي واقامة الورش والندوات وحلقات النقاش لتشجيع الطلاب على اختيار المحاسبة كتخصص.
The study aimed to identify the most important factors affecting students not being selected at the Faculty of Economics, Zawia University of Accounting as a major, by surveying students ’opinions in other majors, and in order to achieve the objectives of the study, a questionnaire was prepared and distributed to a sample of students of the Zawiya Economics College in various disciplines except for the Accounting Department. Data and its analysis using appropriate statistical methods The study reached a set of results, the most important of which are: The presence of personal factors that affect students' non-selection of the accounting major, represented in the following: The accounting graduate does not have a higher income in most jobs than graduates of other disciplines, so the student chooses the easiest specialization, too. Students were affected by the failure of many of their colleagues in accounting courses. In addition, students see that studying accounting is cumbersome and boring due to the pressures of studying in this specialization, in addition to the fact that it requires great effort and burden while performing the job in the accounting profession with little awareness of the importance of the future of the accounting specialty. And fear of failure and delayed graduation. Among the factors affecting also not choosing the accounting major is the educational factors, the most important of which are: the inability of many students to achieve results higher than 65% in the two courses of accounting principles or one of them, and that choosing the accounting major will lead to a decrease in the general average for students, as well as repeat failure in The decisions of the accounting principles, in addition to the high failure rate in accounting courses in general, and finally, the weakness and lack of academic guidance and guidance for students in the faculty, in addition to that, the study concluded that there are no statistically significant differences between the answers of the participants in the study according to the variable of sex and specialization. In light of the results of the study, the two researchers concluded a set of recommendations, the most important of which are: The necessity to select members of the teaching faculty with experience and high competence to teach the principals of accounting, with the need to work on educating the student about the role and importance of accounting and clarifying the difference between the science of accounting and the science of mathematic department provides incentives to attract students to the accounting major and highlight the positive aspects of the accounting profession by focusing on the informational and informative side, and holding workshops, seminars and discussion groups to encourage students to choose accounting as a major . | en_US |