مُصطلحات الجــرح الخاصّة عنــد بعـض الأئمّــة
Abstract
استخدم النّقّاد المُحدّثون مًصطلحاتٍ وألفاظاً تبيّن درجة الرّاوي ومرتبته بين الرّواة، باعتبار أنّ الرّواة ليسوا على درجة واحدة من حيثُ الحفظ والضّبط والعدالة الصّدق في مروياتهم، فكان منهم الثّقة الذي لا ينقص ولا يزيد في الرّواية من حين سماعه الرّواية إلى أن يؤديها كما سمعها، مع تديّن وعدالة وهم الأئمّة الحفّاظ، ثم يليهم طبقة هي أدنى منهم حفظاً مع عدالة تامّة ودين، ولكن قد تقصر بهم العبارة، ويقع منهم الخطأ القليل في حفظهم أحياناً، وهي مرتبة الصّدوق، ثم على العكس من ذلك يكون الضّعف في الرّاوي أولاّ من حيث عدالته ودينه، فمنهم الكذّاب، والوضّاع، ومنهم الذي يكون عدلاً ديناً ولكن ليس بضابطٍ لحفظه، فيكون سيئ الحفظ، أو يهم، أو ولهُ أوهام إلى غير ذلك، فهم على مراتب شتى، ودرجات مُختلفة، مع ذلك وُجد لأولئك النّقّاد الأئمّة المُحدّثين ألفاظاً ومُصطلحاتٍ لم تشتهر عند غيرهم من الأئمّة المحدّثين، أو وجدت ولكن بلفظ يختلف معناه عمّا يُراد به عند جمهور المُحدّثين، وهذه المُصطلحات عند التّتبّع والاستقراء تبيّن أنّ لأصحابها عند إطلاقها على الرّواة معانٍ قد تكون مُغايرة للجمهور، وهي على مراتب أيضاً منها الشّديد الضّعف، واليسير، والقريب من التّعديل، وربما منها ألفاظ مُتداخلة بين الرّد والقبُول، وقد جمعتُ ما استطعت جمعهُ، وبيّنتُ تلك الألفاظ، مع عزوها إلى مصادرها، وردها إلى قائلها....
وفهم تلك المُصطلحات على مُراد أصحابها يُجنّب الباحث وطالب العلم الوقوع في الخطاء واللّبس، ويؤدّي إلى فهم حال الرّواة على الحقيقة، وهذا يُفضي إلى تصحيح الرّوايات عند القبُول أو الرّد على منهج سليم، وطريقة مستقيمة، وقواعد ثابتة، وعدم التّضارب والتّعارض عند تتبّع الرّوايات بين أقوال هؤلاء الأئمّة، وبين جمهور المُحدّثين...
Research Summary
The modern critics used terms and expressions that show the narrator's degree and rank among others, taken into account that they are not on the same level in terms of memorization, accuracy, fairness and honesty in their narrations. Among them are the trustworthy who neither decrease nor increase in narration pass it over as they receive it with piety and fairness, and those are preserving imams (the leaders) who are followed by a class that is lower than them in memorization with complete fairness and religion. But they may lack the ability and fall in little errors in their memorization sometimes, which is the rank of the truthful, then on the contrary, the narrator’s weakness is due to his weak fairness and piety.
Among them are the liars, the impartial, and among them are those who are religiously fair but are lacking control of their memorization, so they are poor memorizers, wonderers, or illusive, and so on. They are on various ranks and different degrees. Nevertheless, for those leading modern critics turn out to have terms that are unknown to others, or they are realized differently from what is intended by the majority of modern scholars. when traced and extrapolated, these terms show that they bear meanings that may be different from the audience’s and they are on the different levels also, including very weak, easy, and close to modification, and perhaps some of them overlap between response and acceptance, and I have collected what I was able to collect and clarify those words while attributing them to their sources, and returning them to the one who said them...
Understanding these terms as intended by their owners avoids the researcher and the knowledge seeker from falling into error and confusion, and leads to understanding of the situation of the narrators in reality. This leads to correcting the narrations when accepting or responding to a sound approach, a right method, fixed rules, and the absence of inconsistencies and contradictions when tracing the narrations between the sayings of these scholars and the majority of modern ones.
Collections
- Vol.3- المجلد الثالث [17]