Show simple item record

dc.contributor.authorعلي, مروه حسين
dc.date.accessioned2022-08-30T07:51:32Z
dc.date.available2022-08-30T07:51:32Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://dspace.zu.edu.ly/xmlui/handle/1/2132
dc.description.abstractيعد الذكاء الروحي من المفاهيم الحديثة، في مجال علم النفس الإيجابي، حيث يعتبر من العوامل المهمة في تجنب الخوف من المصاعب، والضغوط الموجودة في البيئة المحيطة، التي لها تأثير مباشر في البعد الأخلاقي للطلبة، وذلك من خلال تنمية القيم الروحية والأخلاقية، والسلام الداخلي، مما يولد لديهم نظرة إيجابية للحياة، ويزودهم بمهارات إجتماعية وخبرات تمكنهم من مواجهة المشكلات والضغوط التي تواجههم. لقد حظى الذكاء الروحي باهتمام العديد من الباحثين في مجال علم النفس التربوي، حتى بات من ضمن أكثر أنماط الذكاءات المتعددة دراسة وبحثا، كونه من وسائل النجاح وموجهات السلوك، حيث أشارت الدفتار(2011) إلى أن الذكاء الروحي موجه ومحرك رئيس لسلوك الطلاب من خلال تحديد الاتجاه الصحيح، والاختيارات الصائبة، فهو وسيلة تعيننا على تحقيق التكيف الناجح مع الحياة بأحداثها اليومية، إضافة إلى الوعي العميق للذات وللآخرين، وممارسة السلوكيات الفاضلة كالشفقة والرحمة والحكمة، والتسامح، ويرى إيمونز(2000) أن الذكاء الروحي تفكير عالي الرتبة ضمن القيم الدينية والأخلاقية لإصدار أحكام أخلاقية في ظروف عملية وإنه إستخدام تكيفي للمعلومات الروحية لتسهيل حل المشكلات اليومية التي تعترض الطلاب، فالقيم الأخلاقية تمثل أحد الدعائم الإيجابية في صنع شخصية الطلاب فكريا وروحيا ونفسيا وجسديا، إذ إنها إحدى الأسس العامة لعملية التعليم والتوافق النفسي والاجتماعي والإنساني، كما تساعد الطلاب على التمييز بين الخير والشر، وتقلل من مستوى القلق والضغوطات لديهم. مشكلة الدراسة: يمكن القول بأن مشكلة الدراسة تكمن في التساؤل التالي: ما علاقة الذكاء الروحي بالقيم الأخلاقية لدى طلبة كلية التربية بجامعة الزاوية؟ أهمية الدراسة: للدراسة جانبان من الأهمية هما: - الأهمية النظرية: وتتمثل في: 1- تزويد المكتبة بإطار نظري حول الذكاء الروحي والقيم الأخلاقية، وإثراءها بالمزيد عن نوع جديد من أنواع الذكاءات وهو الذكاء الروحي، والذي يسهم في العديد من أنواع الذكاءات الأخرى، إذ يحقق الشعور بالسعادة والتوافق النفسي والاجتماعي والدراسي. 2- التوسع في فهم فئة عمرية وتعليمية مهمة وهي طلبة المرحلة الجامعية واللذين يمثلون أمل المجتمع وحاضره ومستقبله. - الأهمية التطبيقية: وتتمثل في: 1- الاستفادة من نتائج الدراسة الحالية في توجيه نظر التربويين القائمين على تصميم المناهج الدراسية والخطط الدراسية في تضمين الذكاء الروحي والقيم الأخلاقية في المناهج. 2- توظيف نتائج هذه الدراسة في بناء برامج تدريبية وتعليمية وإرشادية، تستند على نظرية الذكاءات المتعددة في تنمية الذكاء الروحي والقيم الأخلاقية لدى فئات عمرية مختلفة. أهداف الدراسة: هدفت هذه الدراسة إلى العمل على تحقيق الأهداف التالية: - التعرف على العلاقة الارتباطية بين الذكاء الروحي والقيم الأخلاقية لدى طلبة كلية التربية بجامعة الزاوية. - الكشف عن الفروق في الذكاء الروحي لدى طلبة كلية التربية بجامعة الزاوية وفقا لمتغير(النوع- التخصص- السنة الدراسية). - الكشف عن الفروق في القيم الأخلاقية لدى طلبة كلية التربية بجامعة الزاوية وفقا لمتغير (النوع- التخصص- السنة الدراسية). - الكشف عن إمكانية التبؤ بالقيم الأخلاقية من خلال أبعاد الذكاء الروحي لدى طلبة كلية التربية بجامعة الزاوية. فرضيات الدراسة: HO1لا توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين الذكاء الروحي والقيم الأخلاقية لدى طلبة الجامعة. HO2: لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) في الذكاء الروحي تبعاً لمتغير (النوع- التخصص- السنة الدراسية). HO3: لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) في القيم الأخلاقية تبعاً لمتغير (النوع – التخصص- السنة الدراسية). HO4: يمكن التنبؤ بالقيم الأخلاقية لدى طلبة كلية التربية من خلال أبعاد مقياس الذكاء الروحي. حدود الدراسة: اقتصر موضوع الدراسة على الذكاء الروحي وعلاقته بالقيم الأخلاقية لدى طلبة كلية التربية جامعة الزاوية، في جميع التخصصات العلمية والإنسانية بمختلف السنوات الدراسية، والدارسين بالفصل الدراسي الأول للعام الجامعي2020/2021. مصطلحات الدراسة: - الذكاء الروحي: هو مجموعة من القدرات والاستعدادات التي تمكن الأفراد من حل المشكلات وتحقيق الأهداف في حياتهم اليومية ويتضمن القدرة على التسامي والوعي الروحي، والإحساس بما هو مقدس وإستعمال المصادر الروحية في مواجهة المشكلات اليومية، والإندماج في سلوك الفضيلة. - القيم الأخلاقية: ويقصد بها مجموعة من المبادئ والمثل والأخلاقيات الصالحة لكل زمان ومكان، والتي حثت عليها الأديان السماوية، وتقي الملتزمين بها من الوقوع في شرك مغريات الحياة، ومن ثم الوقوع فريسة للمشكلات والإضطرابات النفسية، وتتضمن الصدق، والأمانة، والصبر، والإيثار، التسامح، تحمل المسؤلية. الفصل الثاني: تناولت فيه الباحثة الأدبيات التي تعلقت بموضوع الدراسة من تعريفات وخصائص لذكاء الروحي والقيم الأخلاقية وعلاقتها ببعض المفاهيم الأخرى، وأبعادها وتصنيفاتها وكيفية تنميتها والنظريات التي تضمنتها. الفصل الثالث: تناولت فيه الباحثة بعض الدراسات السابقة العربية والأجنبية التي تناولت موضوع الذكاء الروحي والقيم الأخلاقية. الفصل الرابع: وتناولت فيه الباحثة الإجراءات المنهجية للدراسة: أولاً: مجتمع الدراسة: تمثل مجتمع الدراسة بطلبة كلية التربية ذكورا وإناثا، وبالتخصصين العلمي والأدبي، والبالغ عددهم(539) طالبا وطالبة. ثانياً:عينة الدراسة: اختيرت عينة الدراسة عشوائيا بالطريقة الطبقية، بواقع (173) طالب بنسبة(32.1%)،و(366) طالبة بنسبة(67.9%). ويعد حجم العينة ملائما للتحليل قياسا إلى ما أشار إليه "ستانلي" و"كامبل" بأن حجم العينة في البحوث الوصفية لا يقل عن(20%) بالنسبة لمجتمع الدراسة الكلي. ثالثاً: أداة الدراسة: استخدمت في هذه الدراسة مقياس الذكاء الروحي ومقياس القيم الأخلاقية، قامت بإعدادهم الباحثة، ويتكون مقياس الذكاء الروحي من(38) فقرة، موزعة على(4) أبعاد، أما مقياس القيم الأخلاقية فتكون من(29) فقرة، موزعة على(4) أبعاد، وقد تم استخدام التدرج الخماسي للفقرات لكلا من المقياسين. الفصل الخامس: نتائج الدراسة: وعرضت فيه الباحثة النتائج التي توصلت إليها بإستخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، ومعامل ارتباط بيرسون، وتحليل التباين الثلاثي، ومعامل الانحدار، بغرض التحقق من صحة فروض الدراسة، ويمكن عرض نتائج الدراسة على النحو التالي: أولا: النتائج المتعلقة بالفرضية الأولى والتي تنص على أنه: - توجد علاقة ارتباطية طردية ودالة إحصائيا عند مستوى(0.05) بين الدرجة الكلية للقيم الأخلاقية والدرجة الكلية لجميع أبعاد الذكاء الروحي لدى طلبة كلية التربية بجامعة الزاوية. ثانيا: النتائج المتعلقة بالفرضية الثانية والتي تنص على أنه: - توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) في الذكاء الروحي تعزى لمتغير(النوع- السنة الدراسية) لدى طلبة كلية التربية بجامعة الزاوية. - لاتوجد فروق دالة إحصائيا في مقياس الذكاء الروحي بين طلبة التخصصات العلمية، وطلبة التخصصات الأدبية بكلية التربية جامعة الزاوية. ثالثا: النتائج المتعلقة بالفرضية الثالثة والتي تنص على أنه: - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) في القيم الأخلاقية تعزى لمتغير(النوع- التخصص) لدى طلبة كلية التربية جامعة الزاوية. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) في القيم الأخلاقية تعزى لمتغير السنة الدراسية ولصالح طلبة السنة الأولى بكلية التربية جامعة الزاوية. رابعا: النتائج المتعلقة بالفرضية الرابعة والتي تنص على أنه: Ho4- يساهم الذكاء الروحي في التنبؤ بالقيم الأخلاقية وأبعادها لدى طلبة كلية التربية. abstract Introduction to the study: Spiritual intelligence is one of the modern concepts in the field of positive psychology, as it is considered one of the important factors in avoiding fear of difficulties and pressures in the surrounding environment, which have a direct impact on the moral dimension of students, through the development of spiritual and moral values, and inner peace. This generates a positive outlook on life, and provides them with social skills and experiences that enable them to face the problems and pressures they face. Spiritual intelligence has attracted the attention of many researchers in the field of educational psychology, until it has become among the most studied and researched types of multiple intelligences, as it is one of the means of success and directives of behavior. The right direction, and the right choices, it is a means that helps us achieve successful adaptation to life with its daily events, in addition to a deep awareness of oneself and others, and the practice of virtuous behaviors such as compassion, mercy, wisdom, and tolerance. Moral judgments in practical conditions and that it is an adaptive use of spiritual information to facilitate solving the daily problems that students encounter. between good and evil, and reduce their level of anxiety and stress. the study Problem: It can be said that the problem of the study lies in the following question: What is the relationship between spiritual intelligence and moral values among students of the Faculty of Education at Al- Zawiya University? the importance of studying: The study has two important aspects: Theoretical importance: It is represented in: 1- Providing the library with a theoretical framework on spiritual intelligence and moral values, and enriching it with more about a new type of intelligence, which is spiritual intelligence, which contributes to many other types of intelligence, as it achieves a feeling of happiness and psychological, social and academic compatibility. 2- Expanding the understanding of an important age group and education, namely university students, who represent the hope, present and future of society. - Application importance: It is represented in: 1- Benefiting from the results of the current study in directing the view of educators based on designing curricula and study plans in including spiritual intelligence and moral values in curricula. 2- Employing the results of this study in building training, educational and guidance programs based on the theory of multiple intelligences in developing spiritual intelligence and moral values in different age groups. Objectives of the study: This study aimed to achieve the following objectives: - Identifying the correlation between spiritual intelligence and moral values among students of the Faculty of Education at Al- Zawiya University. - Detecting the differences in spiritual intelligence among students of the Faculty of Education at Al- Zawiya University according to the variable (gender - specialization - academic year). - Detecting the differences in moral values among students of the Faculty of Education at Al- Zawiya University according to the variable (gender - specialization - academic year). - Revealing the possibility of predicting moral values through the dimensions of spiritual intelligence among students of the Faculty of Education at Al- Zawiya University. Study hypotheses: Derived from previous research and studies and the theoretical framework of the study, the following hypotheses were formulated to verify their validity: HO1: There is a statistically significant correlation at the level (0.05) between the total degree of all dimensions of spiritual intelligence and the total degree of moral values among students of the College of Education at Al- Zawiya University. HO2: There are statistically significant differences at the level (0.05) in spiritual intelligence due to the variable (gender- school year) among students of the Faculty of Education, Al- Zawiya University. There are no statistically significant differences in the measure of spiritual intelligence between students of scientific majors and students of literary majors at the Faculty of Education, Zawia University. HO3: There are no statistically significant differences at the level (0.05) in moral values due to the variable (gender- specialization) among students of the Faculty of Education at Al- Zawiya University. - There are statistically significant differences at the level (0.05) in moral values due to the variable of the academic year and in favor of first- year students at the Faculty of Education, Al- Zawiya University. HO4: Spiritual intelligence contributes to predicting moral values and their dimensions among students of the College of Education. The limits of the study: The subject of the study was limited to spiritual intelligence and its relationship to moral values among students of the Faculty of Education, Zawia University, in all scientific and humanitarian disciplines in various academic years, and students in the first semester of the academic year 2020/2021. Terminology of study: Spiritual intelligence: It is a set of abilities and preparations that enable individuals to solve problems and achieve goals in their daily lives. It includes the ability to transcend spiritual awareness, feel what is sacred, use spiritual resources in facing daily problems, and engage in the behavior of virtue. - Moral values: It means a set of principles, ideals and morals that are valid for every time and place, which are urged by the heavenly religions, and protect those who are committed to them from falling into the trap of the temptations of life, and then falling prey to problems and psychological disorders, and include honesty, honesty, patience, altruism, tolerance, and responsibility. - University students: It means every person who belongs to a specific educational place such as a university, college, institute or center and belongs to it in order to obtain sciences and possess a recognized certificate so that he can practice his practical life. Chapter II: In it, the researcher dealt with the literature related to the subject of the study of definitions and characteristics of spiritual intelligence and moral values and their relationship to some other concepts, their dimensions and classifications, how to develop them and the theories that included them. Chapter III: In it, the researcher dealt with some previous Arab and foreign studies that dealt with the subject of spiritual intelligence and moral values. the fourth chapter: The researcher dealt with the methodological procedures of the study: First: The study population: The study population is represented by male and female students of the College of Education, with both scientific and literary specializations, and their number is (539) male and female students. Second: The study sample: The study sample was chosen randomly by the stratified method, with (173) male students (32.1%) , and (366) female students (67.9%). The sample size is considered appropriate for analysis compared to what was indicated by "Stanley" and "Campbell" that the sample size in descriptive research is not less than (20%) for the total study population. Third: The study tool: The spiritual intelligence scale and the moral values scale were used in this study, which were prepared by the researcher. The spiritual intelligence scale consists of (38) items, distributed over (4) dimensions, and the moral values scale consists of (29) items, distributed over (4) Dimensions, and the five- paragraph gradation was used for both scales.en_US
dc.publisherجامعة الزاويةen_US
dc.titleالذكاء الروحي وعلاقته بالقيم الأخلاقية لدي طلبة الجامعة في ضوء نظرية الذكاءات المتعددة ونموذج إيمونز (طلبة كلية التربية الزاوية أنموذجآ)en_US
dc.typeThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record