Show simple item record

dc.contributor.authorتابعي, بلقاسم
dc.date.accessioned2022-06-19T08:30:33Z
dc.date.available2022-06-19T08:30:33Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://dspace.zu.edu.ly/xmlui/handle/1/2083
dc.description.abstractالمستخلص تناولت هذه الدراسة موضوع ( أثر الثقافة التنظيمية على الأداء الوظيفي في القطاع العمومي)، حيث تمثلت مشكلة الدراسة في معرفة أثر الثقافة التنظيمية السائدة في وزارة الشؤون الخارجية على الأداء الوظيفي، ومن أجل تحقيق هذا الهدف تم صياغة فرضية رئيسية نصت على أنه " يوجد أثر ذو دلالة إحصائية للثقافة التنظيمية وأبعادها المتمثلة في (الأنظمة والإجراءات، الأنماط السلوكية، القيم والمعتقدات التنظيمية، التوقعات التنظيمية والاتجاهات التنظيمية) على مستوى الأداء الوظيفي". ولغرض تحقيق أهداف هذه الدراسة وجمع البيانات اللازمة لاختبار فرضيتها، قام الباحث بإعداد استبيان مكون من ستة (06) محاور، تناولت المحاور الخمسة الأولى أبعاد الثقافة التنظيمية السائدة في مديرية الموارد البشرية المتمثلة في : الأنظمة والإجراءات، الأنماط السلوكية، القيم والمعتقدات، الاتجاهات التنظيمية والتوقعات التنظيمية، كما تم تخصيص المحور السادس لقياس مستوى الأداء الوظيفي. واعتمدت منهجية البحث على المنهج الوصفي الذي ساعد على الوقوف على واقع الثقافة التنظيمية وأثرها على مستوى الأداء الوظيفي بالمنظمة قيد الدراسة وتحليلها والوصول إلى استنتاجات تصب في إطار نفي أو إثبات الفرضية التي تقوم عليها الدراسة. وقد تم الاعتماد على طريقة المسح الشامل لاختيار عينة الدراسة، حيث تم إجراؤها على مجتمع الدراسة والمتمثل في جميع الموظفين بمديرية الموارد البشرية بالوزارة وعددهم (82) موظفا وتوصلت الدراسة إلى أهم النتائج التالية: - يوجد ارتفاع عام في مستوى الثقافة التنظيمية فيما يتعلق بالأنظمة والإجراءات والقيم التنظيمية والتوقعات التنظيمية وكذا الاتجاهات التنظيمية. بينما تم تسجيل قصور في مستوى الثقافة التنظيمية فيما يتعلق بالأنماط السلوكية. - يوجد تدني في مستوى الأداء الوظيفي بمديرية الموارد البشرية في بعض الجوانب : كعدم جاهزية الموظفين للعمل خارج أوقات العمل وضعف نظام الحوافز والتدريب، إلى جانب قصور في نظام تقييم الأداء. - على الرغم من ذلك خلصت الدراسة ارتفاع في مستوى الأداء الوظيفي فيما يتعلق ببعض الجوانب منها قيام الموظفون بتأدية مهامهم بالكفاءة والفعالية المطلوبة، وبذلهم الجهد الكافي لإنجاز المهام في الوقت المحدد، واستغلال الموظف لكافة الموارد المتاحة لديه أثناء أدائه لمهامه إلى جانب معرفة الموظفين لطبيعة الأعمال الموكلة إليهم. د Abstract This study dealt with the topic of (The impact of organizational culture on job performance in the public sector). The problem of study was to identify the impact of the prevailing organizational culture in the Ministry of Foreign Affairs on job performance. It aimed to define the importance of organizational culture and its role in improving the job performance. In order to achieve this objective, a main hypothesis was formulated that states that « there is a statistically significant effect of organizational culture on the level of job performance ». For the purpose of achieving the objectives of this study and collecting the necessary data to test its hypothesis, a questionnaire has been prepared consisting of six (06) axes. Five axes were devoted to know the nature of the organizational culture while the sixth axe was devoted to measure the level of job performance. The research methodology relied on the descriptive approach, which helped to identify and analyze the reality of organizational culture and its impact on the level of job performance. This approach helped to reach conclusions that fall within the framework of negating or proving the hypothesis on which the study is based. The comprehensive survey method was relied upon to select the study sample. It was conducted on the study population, which is represented by all employees of the Ministry s Human Resources Department, numbering (82) employees. The study reached the following most important results; - There is an increase in the level of organizational culture with regard to systems and procedures, organizational values, organizational expectations, as well as organizational trends, while there is a deficiency in the level of organizational culture with respect to behavioral patterns, - There is a low level of job performance in the Human Resources Department in some aspects: such as the lack of readiness of employees to work outside working hours, the weakness of the incentives and training system, in addition to the shortcomings of the performance appraisal system in this organization. Despite this, there is an increase in the level of job performance with regard to some other aspects, including that the employees performing their tasks with the required efficiency and effectiveness. Also, they make sufficient effort to complete the tasks on time and exploit all the resources available to perform their tasks, in addition the knowledge of the nature of the work entrusted to them.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة الزاويةen_US
dc.titleأثر الثقافة التنظيمية على الأداء الوظيفي في القطاع العموميen_US
dc.typeThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record