عرض سجل المادة البسيط

dc.contributor.authorالسـائح, نجـاح محمد عيـاد
dc.date.accessioned2022-06-02T16:07:46Z
dc.date.available2022-06-02T16:07:46Z
dc.date.issued2021-07-04
dc.identifier.urihttp://dspace.zu.edu.ly/xmlui/handle/1/2029
dc.description.abstractملخص الدِّراسـة المشكلات التي تواجه طلاب مراكز المتفوقين في ليبيا وفق بعض المتغيرات مشكلة الدراسة: تمحورت مشكلة الدراسة في الإجابة عن التساؤل الرئيس الآتي: - ما مستوى المشكلات التعليمية، والسلوكية، والانفعالية، والاجتماعية، التي تواجه طلاب مراكز المتفوقين في ليبيا وفق بعض المتغيرات؟ أهمية الدراسة: تتمثل أهمية إجراء هذه الدراسة من ناحية موضوعها, في تحديد المشكلات التي تواجه طلبة مراكز المتفوقين في ليبيا وفق بعض المتغيرات، من أجل محاولة التعرف عليها وتحديد مستواها ودرجة وجودها وأبعادها وفق بعض المتغيرات. أهداف الدراسة: تهدف هذه الدراسة إلى: 1- التعرف على المشكلات الأكثر شيوعاً، والتي يعاني منها الطلاب المتفوقون في مراكز التفوق الليبية. 2- الكشف عن الفروق بين متوسطات درجات استجابات الطلاب المتفوقين في المشكلات قيد الدراسة (التعليمية والسلوكية والانفعالية والاجتماعية) وفق متغير النوع (ذكور –إناث). 3- الكشف عن الفروق بين متوسطات درجات استجابات الطلاب المتفوقين في المشكلات قيد الدراسة (التعليمية والسلوكية والانفعالية والاجتماعية) وفق متغير المرحلة الدراسية (إعدادي – ثانوي). 4- الكشف عن الفروق بين متوسطات درجات استجابات الطلاب المتفوقين في المشكلات قيد الدراسة وفق المراكز التعليمية (بنغازي- الجبل الأخضر – درنة – أجدابيا – جادو – ترهونة). فرضيات الدراسة: من خلال التساؤل الذي تمحورت حوله الدراسة سالفة الذكر، ينبغي طرح الفرضيات التالية للتحقق من صدقها. 1Ho- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات استجابات الطلاب المتفوقين في المشكلات قيد الدراسة (التعليمية، السلوكية، الانفعالية، الاجتماعية) وفق متغير النوع (ذكور –إناث). Hi1- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات استجابات الطلاب المتفوقين في المشكلات قيد الدراسة (التعليمية، السلوكية، الانفعالية، الاجتماعية) وفق متغير النوع (ذكور –إناث). HO2- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات استجابات الطلاب المتفوقين في المشكلات قيد الدراسة التعليمية، السلوكية، الانفعالية، الاجتماعية) وفق متغير المرحلة الدراسية (إعدادي – ثانوي). Hi2 توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات استجابات الطلاب المتفوقين في المشكلات قيد الدراسة (التعليمية، السلوكية، الانفعالية، الاجتماعية) وفق متغير المرحلة الدراسية (إعدادي – ثانوي). HO3- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات استجابات الطلاب المتفوقين في المشكلات قيد الدراسة (التعليمية، السلوكية، الانفعالية، الاجتماعية) وفق متغير المراكز التعليمية (بنغازي- الجبل الأخضر – درنة – أجدابيا – جادو – ترهونة). Hi3 توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات استجابات الطلاب المتفوقين في المشكلات قيد الدراسة (التعليمية، السلوكية، الانفعالية، الاجتماعية) وفق المراكز الدراسية (بنغازي- الجبل الأخضر – درنة – أجدابيا – جادو – ترهونة). وللتحقق من صدق الفرضيات المشار إليها وُظِّف المنهج الوصفي التحليلي وجمعت البيانات باستخدام الاستبانة بعد التحقق من صدقه وثباته على عينة شملت جميع طلاب المراكز التعليمية (بنغازي- الجبل الأخضر – درنة – أجدابيا – جادو – ترهونة) البالغ عددهم (772) طالباً وطالبة، وقد أسفرت الدراسة على مجموعة من النتائج أهمها: 1- جاءت المشكلات التعليمية وفق النوع (ذكور – إناث) جاءت بدرجة متوسطة. 2- جاءت المشكلات السلوكية والانفعالية والاجتماعية بدرجة منخفضة وفق متغير النوع (ذكور وإناث). 3- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في المشكلات التعليمية، والسلوكية، والاجتماعية،تُعزى لمتغير النوع. 4- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في المشكلات الانفعالية تُعزى لمتغير النوع، ولصالح الإناث. 5- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في المشكلات التعليمية، والسلوكية، والانفعالية، والاجتماعية، تبعاً لمتغير المرحلة الدراسية بين جميع المراكز التعليمية، ولصالح طلاب المرحلة الثانوية. 6- تعد المشكلات السلوكية لدى طلاب مراكز كل من بنغازي – أجدابيا – ترهونة – وجادو منخفضة، في حين كانت المشكلات السلوكية متوسطة إلى حد ما لدى طلاب مركزي درنة والجبل الأخضر. 7- جاءت المشكلات الانفعالية والاجتماعية بدرجة منخفضة لدى جميع طلاب مراكز المتفوقين. ABSTRACT Problems Facing Students of Outstanding Centers in Libya According To Some Variables Study Problem The study problem focused on answering the following main question: - What is the level of educational, behavioral, emotional and social problems facing students of the outstanding centers in Libya according to some variables? Significance of Study The significance of conducting this study in terms of its subject matter is to identify the problems facing students of outstanding centers in Libya according to some variables, in order to figure them out and to determine their level, degree of presence and dimensions according to some variables. Study Targets This study aims to: 1) Learn about the most common problems faced by the outstanding students in the Libyan Centers of Outstanding. 2) Reveal the differences between the averages of scores of the responses of the outstanding students to the problems under study (educational, behavioral, emotional, and social) according to the gender variable (male – female). 3) Reveal the differences between the averages of scores of the responses of the outstanding students to the problems under study according to the variable of the scholastic stage (preparatory – secondary). 4) Reveal the differences between the averages of scores of the responses of the outstanding students to the problems under study according to the study centers (Benghazi - Aljabal Alakhdar - Derna- Ajdabiya - Jadu - Tarhuna). Study hypotheses: Considering the aforementioned question that study focused on, the following hypotheses should be put forward to verify validity: - There are no statistically significant differences between the averages of scores of the responses of the outstanding and gifted students to the problems under study (educational, behavioral, emotional, and social) according to the gender variable (male – female). - There are statistically significant differences between the averages of scores of the responses of the outstanding and gifted students to the problems under study (educational, behavioral, emotional, and social) according to the gender variable (male – female(. - There are no statistically significant differences between the averages of scores of the responses of the outstanding and gifted students to the problems under study (educational, behavioral, emotional and social) according to the variable of the scholastic stage (preparatory – secondary). - There are statistically significant differences between the averages of scores of the responses of the outstanding and gifted students to the problems under study (educational, behavioral, emotional and social) according to the variable of the scholastic stage (preparatory – secondary). - There are no statistically significant differences between the averages of scores of the responses of the outstanding and gifted students to the problems under study (educational, behavioral, emotional and social) according to the educational centers variable in the study centers of (Benghazi - Aljabal Alakhdar - Derna- Ajdabiya - Jadu – Tarhuna). - There are statistically significant differences between the averages of scores of the responses of the outstanding and gifted students to the problems under study (educational, behavioral, emotional and social) according to the educational centers variable in the study centers of (Benghazi - Aljabal Alakhdar - Derna- Ajdabiya - Jadu – Tarhuna). To verify the validity of the aforementioned hypotheses, the researcher used the descriptive and analytical method and data were collected by using a questionnaire after verifying its validity and reliability on a sample that included all students in educational centers of (Benghazi - Aljabal Alakhdar - Derna- Ajdabiya - Jadu - Tarhuna) numbered 772 students. The study concluded to a number of finding, the most important of which are : 1) The educational problems according to gender (male - female) was of moderate degree. 2) The behavioral, emotional and social problems were of a low degree according to the gender variable 3) There are no statistically significant differences in educational, behavioral and social problems attributed to the gender variable 4) There are statistically significant differences in emotional problems attributed to the gender variable in favor of females. 5) There are statistically significant differences in educational, behavioral, emotional and social problems according to the scholastic stage variable among all educational centers in favor of secondary school students. 6) Behavioral problems among students of Benghazi - Ajdabiya - Jadu and Tarhuna centers are low, while behavioral problems were moderate to some extent among students of Aljabal Alakhdar and Derna centers 7) The emotional and social problems were of a low degree among all studentsen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة الزاويةen_US
dc.titleالمشكلات التي تواجـه طلاب مراكـز المتفوقين في ليبيا وفق بعض المتغيـراتen_US
dc.typeThesisen_US


الملفات في هذه المادة

Thumbnail

هذه المادة تظهر في الحاويات التالية

عرض سجل المادة البسيط