dc.description.abstract | بما أن اللجنة الدولية للصليب الأحمر تساعد في تنفيذ قواعد القانون الدولي الإنساني باعتبارها مؤسسة إنسانية محايدة ومستقلة، وذلك على أساس التفويض الممنوح لها بمقتضى اتفاقيات جنيف الأربع 1949 البروتوكولين الإضافيين لسنة 1977، ولهذا تواجدت اللجنة الدولية للصليب الأحمر على الأراضي الليبية منذ بداية النزاع المسلح بالنظر إلى طبيعة المتغيرة للنزاع المسلح في ليبيا حيث بدأ داخلياً صرفاً، ثم تطور مع التدخل الدولي إلى نزاع مختلط دولي وداخلي، كما قامت اللجنة الدولية بالعديد من الأنشطة الميدانية لمساعدة الضحايا وتقليل المخاطر.
وتتطرق هذه الدراسة إلى توضيح نشأة اللجنة الدولية للصليب الأحمر وهيكلها التنظيمي ومواردها وكذلك الأساس القانوني لدور اللجنة الدولية للصليب الأحمر وبيان مسار النزاع المسلح وتأثير التدخل الدولي في ليبيا وكذلك تناولت جهود اللجنة الدولية للصليب الأحمر في مساعدة الدولة الليبية في تطبيق وتنفيذ قواعد القانون الدولي الإنساني.
أهم نتائج الدراسة:
1- تدلل الممارسة العملية على أن اللجنة الدولية للصليب الأحمر تقوم بدور ملموس على أرض الواقع وذلك في جانبين هما:
- النظري: مرتبط بعملية تقنين وتطوير ونشر قواعد القانون الدولي الإنساني.
- العملي: مرتبط بتقديم الحماية والمساعدة الطارئة لضحايا النزاعات المسلحة.
2- لعبت الأمم المتحدة وقرارات مجلس الأمن على وجه الخصوص دوراً كبيراً ومؤثراً في عملية التدخل الإنساني في ليبيا، كما إن النزاع المسلح في ليبيا مر بالعديد من المراحل، وشاركت فيه مجموعة من الأطراف وذلك نتيجة العديد من الدوافع والأسباب، كما دخلت ليبيا في أزمات وصراعات داخلية مما ساهم في انتشار الفوضى التي كان لها دور كبير في تحريك العداءات الداخلية والخارجية، والتي استغلت لإفقاد النظام شرعيته من خلال استعماله العنف وممارسته للقمع ضد المتظاهرين، مما أوجد الذرائع للدول للتدخل في ليبيا.
3- وقد كشف البحث عن أهمية حق المبادرة الممنوح للجنة الدولية للصليب الأحمر بموجب التفويض الإنساني الممنوح لها، حيث أن اللجنة الدولية استطاعت بفضل ممارستها لهذا الحق أن تجعل تنفيذ مهمتها في إطار القانون الدولي الإنساني ميسرة، وذلك لأن هذا الحق سمح للجنة الدولية للصليب الأحمر أن توسع من أشكال تنفيذها لمهمتها الإنسانية عن طريق مبادرتها بالعديد من الأنشطة التي تهدف إلى حماية ضحايا النزاعات المسلحة ومساعدتهم كمبادرة زيارة المحتجزين وغيرها.
4- استطاعت اللجنة الدولية أن تلعب دوراً بارزاً بتعاونها مع الهلال الأحمر الليبي في توزيع المعونات الغذائية وغير الغذائية وكذلك برنامج التوعية بمخاطر الألغام وتقديم الدعم المادي لها وتدريب عناصرها.
5- كما استطاعت اللجنة الدولية للصليب الأحمر في ليبيا دعم المستشفيات ومركز الرعاية الصحية لكي تقدم الرعاية الجراحية والخدمات الطبية عندما تكون السلطات غير قادرة.
6- كما تسعى اللجنة الدولية للصليب الأحمر في مجال المياه والصرف الصحي في كفالة حصول ضحايا النزاع المسلح على الماء الصالح للشرب وحماية السكان من المخاطر البيئية الناتجة عن انهيار نظام المياه والسكن.
7- تشجيع جميع الأطراف المشاركة في النزاع على كشف أية معلومة لديهم عن أشخاص مفقودين وإقامة تحقيق مستقل حول مصير جميع المفقودين، بصرف النظر عن دور الشخص المفقود في النزاع.
8- يجب إصلاح جميع القوانين بما يجعلها منسجمة مع التزامات ليبيا حيال القانون الدولي.
9- ينبغي أن تتم معاملة الأشخاص المحتجزين معاملة إنسانية، كما يسمح لهم بزيارات منتظمة مع أفراد عائلاتهم ومحاميهم، كما ينبغي أن يتم وضع سجلات دقيقة لجميع المحتجزين لتقليص خطر حدوث حالات الإخفاء القسري، وكذلك تحسين ظروف مراكز الاحتجاز فيما يتعلق بالرعاية الصحية وتأكد من ضمانات ملائمة ضد التعذيب وغيرها من الضروب وسوء المعاملة.
10- تعزيز الجهود الرامية إلى نشر أحكام ومبادئ القانون الدولي الإنساني والتعريف به على نطاق واسع وذلك من خلال الالتزام بإدراج قواعد القانون الدولي الإنساني في المناهج الدراسية لتساعد على الوقوف على مضمون ذلك القانون.
11- الاهتمام بأوضاع اللاجئين والنازحين في ليبيا والبحث عن الحلول المناسبة لتسهيل ظروف إقامتهم وتنقلهم وعملهم وكذلك تأمين العودة الطوعية والأمنية لجميع الأشخاص إلى ديارهم.
12- العمل على إدراج القانون الدولي الإنساني كمادة أساسية تدرس في كافة المعاهد العسكرية وكليات الحقوق والشرطة والمعاهد القضائية وينبغي كذلك إدراج معلومات من القانون الدولي الإنساني في المناهج الدراسية للمؤسسات التعليمية.
Whereas the International Committee of the Red Cross helps implement the rules of international humanitarian law as a neutral and independent humanitarian institution on the basis of the mandate granted to it by virtue of the four Geneva Convention of 1949 and the two Additional Protocols of 1977. The armed conflict in Libya started purely internally, and then developed with the international intervention into a mixed international internal conflict, and the ICRC carried out many field activities to help the victims and reduce the risks.
This study deals with clarifying the origins of the International Committee of the Red Cross, its organizational structure, and its resources, as well as the legal basis for the role of the International Committee of the Red Cross, and an explanation of the endeavors of the armed conflict in assisting the Libyan state to implement and implement the rules of international humanitarian law.
The most important results of the study:
1- The research revealed the importance of the right of initiative granted to the International Committee of the Red Cross according to the humanitarian mandate granted to it, as the ICRC was able, thanks to its exercise of this right, to facilitate the implementation of its mission within the framework of international humanitarian law, because this right allowed the International Committee of the Red Cross to It expands its implementation of its humanitarian mission by initiating many activities aimed at protecting and assisting victims of armed conflicts, such as the initiative to visit detainees and others.
2- The ICRC was able to play a prominent role by cooperating with the Libyan Red Crescent in distributing food and non-food aid, as well as a mine risk education program, providing material support and training its personnel.
3- The International Committee of the Red Cross in Libya has also been able to support hospitals and the health care center to provide surgical care and medical services when the authorities are unable to.
4- The International Committee of the Red Cross also endeavors in the field of water and sanitation to ensure that victims of armed conflict have access to safe drinking water and to protect the population from the environmental risks resulting from the collapse of the water and housing system.
5- Encouraging all parties involved in the conflict to disclose any information they have about missing persons and to conduct an independent investigation into the fate of all missing persons, regardless of the person missing in the conflict.
6- All laws must be reformed to make them in line with Libya's obligations regarding international law.
7- Detained persons should be treated humanely, and they are allowed regular visits with family members and their lawyers, and accurate records should be established for all detainees to reduce the risk of enforced disappearances, as well as improve conditions of detention centers with regard to health care and ensure adequate safeguards. Against torture and other forms of ill-treatment.
8- Strengthening efforts aimed at disseminating the provisions and principles of international humanitarian law and defining it widely, through a commitment to include the rules of international humanitarian law in school curricula to help identify the content of that law.
9- Attention to the conditions of refugees and displaced persons in Libya and the search for appropriate solutions to facilitate the conditions of their residence, movement and work, as well as securing the voluntary and security return of all persons to their homes.
10- Working to include international humanitarian law as a basic subject studied in all military institutes, law schools, police and judicial institutes. Information from international humanitarian law should also be included in the curricula of educational institutions.
11- Scientific practice indicates that the International Committee of the Red Cross plays a tangible role on the ground in two aspects:
• Theoretical: linked to the process of codifying, developing and disseminating the rules of international humanitarian law.
• Practical : related to providing protection and emergency assistance to victims of armed conflict.
12- The United Nations and Security Council resolutions in particular have played a large and influential role in the process of humanitarian intervention and the armed conflict in Libya. | en_US |