الإدارة الإلكترونية للخدمات الصحية وتحديات التحول الرقمي في الدول العربية-دراسة حالة مملكة البحرين
الخلاصة
تسعى هذه الدراسة إلى، إبراز دور الإدارة الإلكترونية في تعزيز الخدمات الصحية، ومناقشة أهم التحديات الرقمية في قطاع الصحة لدى الدول العربية من خلال دراسة حالة مملكة البحرين أنموذجا، كون قطاع الصحة من بين القطاعات الهامة التي تسعى كل دولة إلى محاولة تحسين جودة خدماته من خلال محاولة ضمان النقل السريع للمعلومات الطبية، والحصول على الاستشارة الطبية اللازمة، وذلك بالاعتماد على التقنيات والأنظمة الرقمية وشبكات الاتصال التي تعتمد على التقنيات الرقمية من بينها: تقنية البلوكشين، الحوسبة السحابية، تقنية البيانات الضخمة.
لتحقيق هدف الدراسة، سيتم التركيز على أساسيات الإدارة الإلكترونية، وعلاقتها بالخدمات الصحية، والتعرف على مجموعة من الاستراتيجيات بهدف التحول نحو الصحة الإلكترونية بشكل يضمن للمواطنين الحصول على الخدمات والرعاية الصحية إلكترونياً، بعرض تجربة مملكة البحرين أنموذجا في الخدمات الصحية الإلكترونية، وذلك بدراسة وتحليل إحصائيات محينة لهذا التحول الرقمي في قطاع الصحة، وبنيتها الرقمية المقدمة من خلال الخدمات والبرامج الإلكترونية، والعوامل الإيجابية التي ساهمت في رفع كفاءة وجودة الخدمات والرعاية الصحية.
This study seeks to highlight the role of electronic management in promoting health services, and discuss the most important digital challenges in the health sector in the Arab countries through a case study of the Kingdom of Bahrain as a model, as the health sector is among the important sectors that each country seeks to try to improve the quality of its services through Trying to ensure the rapid transfer of medical information, and obtaining the necessary medical advice, by relying on digital technologies and systems and communication networks that rely on digital technologies including: blockchain technology, cloud computing, big data technology.
To achieve the goal of the study, focus will be on the fundamentals of electronic management, its relationship to health services, and the identification of a set of strategies aimed at shifting towards electronic health in a way that guarantees citizens access to services and health care electronically, by displaying the experience of the Kingdom of Bahrain as a model in electronic health services, by studying and analyzing updated statistics This digital transformation in the health sector, its digital structure provided through electronic services and programs, and positive factors that contributed to raising the efficiency and quality of services and health.