تأثير استخدام الاوزان الشعرية في قراءة الشعر لطلبة اللغة الانجليزية بجامعة الزاوية
الخلاصة
Poetry is like other literary genres, exists to be enjoyed and appreciated by who listens or reads it. In the studying field, the difficult task facing any instructor is to develop this sense of appreciation and enjoyment, mainly for students who are not interested literary works, such as poetry.
Poetry has been claimed to be effective not only for learners' cognitive growth but also for their development in EFL situations, such as the ancient history and the development of the English literature. Thus, the present study underlined to investigate the impact of using poetic meter on reading poems for English University students.
As stated in the introduction, the researcher implied issues regarding the research questions and hypotheses of this research. By Returning to the research questions posed at the beginning of this study, it is now possible to state that the first research question spots the light on the student’s acceptance for literature and poetry. Thus, the results of the first section confirms that most of the participants dislike literature but are interested in poetry, because poetry is more interesting than other genres of literature. On the other hand, the results for the second section of the questionnaire are generally answered the second research question, which prove that most of the students like reading poems, and do not have any problem with it. More to the point, the findings demonstrated a vital evidence of the coloration between the importance for reading poems aloud by the use of meter, and the ability in learning and memorizing poems rapidly, as well as, the maintenance of enthusiasm inside the classroom.
مستخلص الدراسة:
تناولت هذه الدراسة بالبحث والتحليل مدي تأثير تطبيق الاوزان الشعرية في قراءة الشعر لطلبة اللغة الانجليزية بجامعة الزاوية من خلال تطبيق النظريات المقترحه في الدراسة.
واستخدمت الباحثة نوعان من صحيفة ألاستبيان واستخدمت ايضا امتحان قبل تطبيق التجربة و امتحان ثاني بعد تطبيق التجربة . كما استخدمت نظام الحزم الاحصائية للعلوم الاجتماعية في تحليل البيانات الكميه واستخلاص النتائج واستخدمت نظام التحليل النوعي للاسئله المعتمده علي اجابات الطلبه الشخصية.
وخلصت الدراسة الي نتيجة انه بعد استخدام الاوزان الشعرية في قراءة الشعر المقرر استطاعوا الطلبه قراءة القصيده الشعرية بشكل اسهل باستخدام الايقاعات والأوزان الموجودة مسبقا في النص الشعري .
وهدا هوا الهدف الاساسي للدراسة هوا تسهيل عملية تعلم اللغة الانجليزية وأيضا تمكين الطلبه من تقدير وفهم واستيعاب الشعر بطريقة ممتعة .
اقترحت الباحثة العديد من التوصيات لهدف تطوير تعلم اللغة الانجليزية للكل من الطلبة ومعلمي اللغة الانجليزية.