PROPER UTILIZATION OF NATURAL RESOURCES FOR GASOLINE PRODUCTION IN LIBYA
Abstract
Abstract
Libya is exporting the raw materials mainly crude oil & condensate which they are the proper natural resources for gasoline production since 1964, historically 1st time gasoline production in Libya was at Briga area by Esso company through small scale refinery (10,000 BPD) then in the end of 1974 started production of considerable quantities from Azzawiya Oil Refinery but not all the intermediate product of SRN is processed to produce gasoline. Another two small scale refineries in Sarir & Tobruk also started production of small quantities for the use of nearby areas.
Overall gasoline production in Libya not more than 700 thousand tons per year from all the above-mentioned refineries without any improvement in the last 3 decades, while the consumption now is more than 4 million tons per year, which mean 3.3 million tons per year is imported and causing the high loss of money due to the replacement of the crude oil by final products such as gasoline and diesel.
It is to be mentioned that in Libya there is good natural source for gasoline production which is the condensate (C5 ~ 300 ͦͦC cut) in the last 3 years some techno-economic studies (in house & international) [1] were done and the problem of gasoline shortage in Libya could be solved by utilizing the available 50 thousand BPD and implementing the Condensate Treatment Project which will increase gasoline production by 1.4 million tons per year.
Based on above it is advised to give time frame to stop importing any oil product its natural raw material is available in Libya.
This paper will focus on how to improve gasoline production in Libya and what will be the technical and economical impact on the country in general.
ملخص:-
ليبيا دولة للنفط الخام والمكثفات منذ سنة 1964م وهذه المصادر تعتبر من أهم الموارد الطبيعية لإنتاج بنزين السيارات تاريخيا مصدرة بدأ إنتاج بنزين السيارات بمرسى البريقة عن طريق شركة أيسو من خلال مصفاة صغيرة طاقتها التكريرية 10 ألاف برميل يوميا. وفي سنة 1974م بدأ انتاج كميات مناسبة بمصفاة الزاوية مع عدم استغلال كل كميات النافثا غير المعالجة لإنتاج بنزين السيارات ويتم تصديرها كمنتج غير نهائي طيلة العقود الخمس الماضية تحت إشراف الإدارات المتعاقبة بالمؤسسة الوطنية للنفط.
بالرغم من إنشاء بعض المصافي الصغيرة بطبرق والسرير الا أن إنتاج بنزين السيارات لا يتجاوز ال 700 ألف طن سنويا بينما الاستهلاك السنوي تجاوز 4 مليون طن مما نتج عنه استيراد كميات تفوق 3.3 مليون طن من بنزين السيارات وكان له الأثر السلبي على الاقتصاد الليبي واضطرت الدولة الليبية إلى مقايضة النفط الخام بالمنتجات وعلى رأسها بنزين السيارات.
في نفس الوقت الذي تتوفر فيه موارد طبيعية يمكن من خلالها انتاج كميات مأهولة من بنزين السيارات وهي مادة المكثفات والتي يوجد بها ما نسبته 64% من مادة النافثا غير المعالجة والتي تستعمل كتغذية لوحدات انتاج بنزين السيارات وهذه النسبة لا يمكن الحصول عليها من النفط الخام. خلال السنوات الثلاث الماضية تمت دراسة امكانية الاستفادة من هذا المورد وكانت نتائج الدراسة مشجعة ومن خلالها يمكن انتاج كميات من بنزين السيارات 1.4 مليون طن سنويا والتي تفوق مجموع الإنتاج الحالي بليبيا.
التوصية المطلوب اتخاذها هو إعطاء مهلة محددة لوقف استيراد المنتجات النفطية التي تتوفر الموارد الطبيعية لإنتاجها محليا وعلى رأسها المكثفات والنافثا غير المعالجة.