تأثير برنامج باستخدام النمذجة الحركية المصورة لتنمية الثراء الحركي لطفل ماقبل المدرسة
Abstract
يهدف البحث للتعرف علي تأثير برنامج بأستخدام النمذجة الحركية المصورة لتنمية الثراء الحركي لطفل ماقبل المدرسة . بلغ قوام عينة البحث (40) طفل وطفلة ، يمثلون فصلين دراسيين ، حيث تم اختيارهم بالطريقة العشوائية وتم تقسيمهما الي مجموعتين بالتساوي (20) طفل وطفلة للمجموعة التجريبية و(20) طفل وطفلة للمجموعة الضابطة وقد قامت الباحثة بحساب معامل الألتواء لتحديد مدي تجانس العينة في متغيرات النمو (الطول– الوزن– العمر– الذكاء) ومتغيرات البحث ( الثراء الحركي) .
في ضوء أهداف وفروض الدراسة ، تم استخلاص ما يلي:
1- ان استخدام برنامج النمذجة الحركية المصورة لأطفال مرحلة ما قبل المدرسة له تأثير إيجابي على الثراء الحركي للمهارات والقدرات الحركية .
2- وجود فروق دالة إحصائيا بين القياس القبلي والقياس البعدي لصالح القياس البعدي للمجموعة التجريبية .
3-وجود فروقا دالة إحصائيا بين المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة لصالح المجموعة التجريبية .
Abstract:
The research aims to identify the effect of a program using pictorial motor modeling to develop the motor richness of a pre-school child. The research sample consisted of (40) boys and girls, representing two classrooms. They were chosen randomly and divided into two groups equally (20 boys and girls for the experimental group and (20) boys and girls for the control group. The researcher calculated the skewness coefficient to determine the extent of the sample’s homogeneity in Growth variables (height, weight, age, intelligence) and research variables (motor richness). In light of the objectives and hypotheses of the study, the following was concluded: 1- The use of the pictorial motor modeling program for pre-school children has a positive impact on the motor richness of motor skills and abilities. 2- There are statistically significant differences between the pre-measurement and the post-measurement in favor of the post-measurement for the experimental group. 3- There are statistically significant differences between the experimental group and the control group in favor of the experimental group.